Menu Sluiten

Dynalogic is klaar voor de toekomst dankzij ritoptimalisatiesoftware OptiFlow

Slider

Dynalogic is klaar voor de toekomst dankzij ritoptimalisatiesoftware OptiFlow

De snelgroeiende logistiek dienstverlener Dynalogic, die samen met een aantal andere business units Dynagroup vormt en onderdeel is van het Belgische bpost, is gefaseerd live gegaan met ritoptimalisatiesoftware OptiFlow van Conundra. Dynalogic verzorgt vooral full-service last-mile activiteiten voor producten als witgoed, meubels, smartphones en daarnaast ID-gerelateeerde services, zoals het leveren van alcohol met een Nix18 check of het bezorgen van paspoorten bij mensen thuis, waarbij de volumes groeien en ontzorging van de klanten steeds verder uitgebreid wordt. Met behulp van OptiFlow kan de onderneming haar dienstverlening duurzamer uitvoeren, klanten nog beter bedienen én tegelijkertijd kostenbesparingen behalen.

De redenen voor het implementeren van de nieuwe ritplanningoptimalisatie applicatie OptiFlow zijn duidelijk: een betere kwaliteit, snelheid, schaalbaarheid en op basis van actuele verkeerpatronen kunnen werken. Deze zijn voor een onderneming als Dynalogic onmisbaar bij het op maat kunnen bedienen van klanten. Het plansysteem dat bij de logistiek dienstverlener in gebruik was, kon niet meer voldoen aan al deze aspecten.

Cloudgebaseerd vanuit huis plannen
Aanvullend aan het sneller kunnen plannen van ritten op basis van real-time info wilde Dynalogic ook planners vanaf elke gewenste locatie kunnen laten werken. Die eis werd al in een vroeg stadium van het selectietraject bepaald, maar bewees zijn waarde des te meer na de uitbraak van de coronacrisis. De logistiek dienstverlener met focus op value added lastmile delivery activiteiten groeit al jaren hard, maar zag de groei vanaf maart een nog grotere vlucht nemen. Philip Bleijlevens, verantwoordelijk voor strategie en innovatie bij het moederbedrijf Dynagroup: “Wat we wilden was een nog accuratere dienstverlening realiseren, schaalbaarheid in de cloud om de alsmaar groeiende volumes af te kunnen blijven handelen, en werken op basis van actuele verkeersinfo om CO2 uitstoot en kosten te kunnen besparen. Met OptiFlow van Conundra hebben we dat gerealiseerd.”Op dit moment onderzoekt het bedrijf of het logistiek haalbaar is om in de toekomst ook kleine elektrische apparaten (zoals elektrisch gereedschap) in de retoursystematiek op te nemen. Een eerste stap in die richting zet het bedrijf tijdens de Nationale Recycle Week (12-18 oktober 2020). In die week levert Dynalogic in samenwerking met Bol.com bij iedere bezorging een Jekko verzamelbox mee waarin gebruikte kleine elektrische apparaten, kapotte spaarlampen en lege batterijen kunnen worden verzameld. Op die manier worden consumenten thuis gestimuleerd om ook klein e-waste dat nu nog vaak in het huisafval belandt, apart te houden en in te leveren. Ruijsch: “Ook dit past weer heel mooi bij onze basisfilosofie: meer dan bezorgen, doen wat nodig is om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken.”

Inspelen op toekomstige groei
De volumes en het aantal ritten dat de onderneming uitvoert zijn sinds 2006 zeer sterk gegroeid. Gingen er op dag één de eerste tien busjes de weg op, nu is de onderneming uitgegroeid tot een bedrijf met een paar duizend medewerkers. Dynalogic verwacht dat de groei doorzet en de nieuwe ritoptimalisatiesoftware zou de capaciteit ook naar de toekomst toe moeten veiligstellen. “Dat is één van de redenen waarom we zochten naar een schaalbaar en dus vanuit de cloud werkend systeem.”

Relevante besparing
Hoewel het behalen van een efficiencyverbetering geen harde eis was voor de nieuwe software, is er wel degelijk een flinke verbetering gerealiseerd. De besparing lag in lijn met wat er in de business case verwacht werd. Een aanzienlijk deel van de kosten van Dynalogic gaan op aan de last-mile activiteiten. Waardoor het bij op het eerste oog geringe verbetermogelijkheden al snel om relevante besparingen gaat. In een competitieve markt, waarbij prijzen continu onder druk staan is efficiency van levensbelang. De besparingen die gerealiseerd worden kunnen we gelijk herinvesteren in het verder verbeteren van de customer journey. Een Proof of Concept (PoC) moest volgens de strategie en innovatiedirecteur uitwijzen hoeveel besparing en efficiëntieverbetering er haalbaar zou zijn.

OptiFlow zorgt voor meer fans
De uitrol van OptiFlow verliep volgens plan. “Wel voelde het tijdens die periode door de eerste kennismaking met Corona een aantal maanden aan één stuk door als Black Friday. Depot voor depot zijn we live gegaan, ondanks de enorme volumes. Die livegang per depot werd volgens Bleijlevens direct gemerkt door de bezorgers. “Met opmerkingen als ‘de nieuwe ritten zijn beter’, gaven bezorgers gelijk hun mening. Ook zagen we dat de on-time performance beter was, wat ons uiteindelijke doel: het fans maken van onze klanten, een aanzienlijke boost gegeven heeft!”

Bekijk hier de Conundra case study