Menu Sluiten

Dynamische track & trace van Dynalogic

Slider


Dynamische track & trace van Dynalogic

Dynalogic, een vervoerder die niet-standaard leveringen bezorgt van onder andere waardedocumenten en XL-producten, introduceert een nieuw ontwikkelde software die het mogelijk maakt om een dynamische aankomsttijd te genereren. Het bezorgvenster wordt kleiner naarmate de bezorging nadert. Dynalogic geeft dit door aan de consument via proactieve communicatie.

Al langere tijd maakt Dynalogic gebruik van real-time track & trace. Dit is nog niet het geval voor alle pakketdiensten. Sommige concurrenten kiezen er bewust voor om hier geen gebruik van te maken. Zij zien meer toekomst in het versmallen van de bezorgtijden dan in het gebruik van gps. De innovatieve methode van Dynalogic weet zowel gps als kleinere bezorgvensters te combineren tot een dynamische aankomsttijd en past ook automatisch de track & trace aan.

Dat werkt als volgt. De klant kan in de ochtend een tijdsvenster opvragen. De aangegeven bezorgtijd betreft een venster van twee tot drie uur. Tot zover niets nieuws. De in het bezorgvenster vermelde tijd geeft echter naarmate de bezorging dichterbij komt een steeds kleinere marge aan. Ook biedt de nieuwe software de mogelijkheid een bezorgtijd te verlaten. Als duidelijk is dat de bezorger een aankomsttijd niet kan halen, bijvoorbeeld door een vertraagde levering of problemen in het verkeer, volgt een push-bericht met de nieuwe, verlate aankomsttijd.

Voor dit systeem maakt Dynalogic gebruik van door henzelf ontwikkelde software. De software gebruikt verschillende variabelen zoals de route en de snelheid van de bezorgingen om continu de tijd van levering te berekenen en aan te passen. Dit is volledig geautomatiseerd, dus de bezorger zelf heeft er geen extra werk aan en kan niet per ongeluk een tijd foutief invoeren.

Proactief

Met deze nieuwe dienst kiest Dynalogic er ook voor om op een andere manier met de consument om te gaan. Op het moment dat een consument het bezorgvenster bekijkt, beoordeelt Dynalogic dat als interesse. Vanaf dat moment kiest het bedrijf ervoor om nieuwe aankomsttijden proactief door te geven via push-berichten. Consumenten zijn tot nu toe positief over de extra informatie en proactieve handelswijze van Dynalogic. Eerste analyses van onderzoeken over de nieuwe methode laten dan ook een stijging zien in de klanttevredenheid.

Doordat de klant beter op de hoogte is, is deze ook vaker thuis op het moment van bezorging. Voor Dynalogic is dit van extra belang, omdat zij geen standaard goederen vervoeren die zomaar bij de buren of een afhaalpunt afgeleverd kunnen worden. Dit komt omdat de bezorger soms een leeftijdscheck of ID-scan moet uitvoeren voordat een product afgeleverd mag worden, of producten direct installeert bij de klant thuis. Denk hierbij aan goederen zoals alcohol, meubelen, witgoed, medicijnen of een paspoort. Met de nieuwe software zijn er dus minder afleverpogingen nodig.

Pilot Wehkamp

Om de software te testen, is er eerst een pilot van een maand gedaan met één opdrachtgever: Wehkamp. Nadat deze eerste pilot positieve resultaten liet zien, is de nieuwe bezorgmethode sinds dit jaar ook in gebruik genomen voor andere opdrachtgevers van Dynalogic. Momenteel maken behalve Wehkamp onder andere ook Bol.com, Mediamarkt en Gal&Gal al gebruik van deze nieuwe dienst.

Bron: Supply Chain Magazine

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *